Tänään on lauantai, kuten aina, luen viikolla tulleeita lehtejä ja teen keskeneräisiä töitä valmiiksi.

Kotimaa lehdestä pidän enemmän ja enemmän, se tulee kolmas kuukausi.  Nyt vasta opin sen lukemaan.

10.9.2007 Tampereella on julkaistu suomalaisten vaikutsuksen asenteisiin, arvoihin ja moraalin tutkimuksen tulokset. 

Uskonto, arvot ja instituutiot artikkkelikokoelma pohajautuu vuosina 1981-2005 toteutettuille World Values (maailman arvot) - tutkimuksille.Suhtauttuminen homoseksuaaleihin, naimattomiin ja aidsia sairastaviin - suvaitsemattomampi kuin kirkon kuulumattomien.

Ja toisalta: kirkkoon kuuluvilla on suvaitsevampi asenne maahanmuutajiin, huumekayttäjin ja alkoholisteihin.

61 prosenttia suomalaisista pitää itseään uskonnollisina, 36 prosenttia ei-uskonnollisena ja 3 prosenttia vakaumuksellisina ateisteina. Kaikista arvoista suomalaiset pitävät tärkeimpänä terveyttä.

Kotimaa nro 37.

__________

Kutsumus vei pimeyteen 

Syyskuussa 2007 USA:ssa ilmestynyt kirja Mother Teresa: Come Be my light (Tule valokseni) sisältää hänen kirjeitään rippi-isille, piispoille ja hengelliselle ohjaajalleen .

Äiti Teresa pyysi vastaanottajia hävittämään lukemansa kierjeet, mutta katollinen kirkko päätti kuitenkin säilytttä ja lopulta julkaista kirjeet nyt, kun äiti Teresan pyhimykseksi prosessi on käynnissä.

Vuonna 1979 aiti Teresalle (1910-1997)  myönnettin Nobelin rauhanpalkinto.

Paavi Johannes Paavali II julisti aiti Teresan autuaaksi vuonna 2003. Hänestä käytetään nykyisin nimeä Autuas Teresa Kalkuttalainen.

Äiti Tersa kaipasi Kristuksen rakkauden kokemista. "Niin syvä kaipaus Jumalan puoleen - torjuttu tyhjä - ei uskoa - ei rakkautta - ei paloa. Sielujen  pelastus ei sytytä - Taivas ei merkitse mitään - rukoile, että hymyilen Hanelle haikesta huolimatta."

"Mitä yksinäisyyden kidutusta! Ihmettelen, miten kauan sydämeni kestää tätä?"

"Rukoilkaa, erityisesti että en pila Hänen työtään ja että Herramme ilmaisee itsensä - koska sisälläni on niin hirveä pimeys, ikään kuin kaikki olisi kuolutta. Tämän on ollut suunnilleen samanlaista sitä lähtien kun aloitin työn."

"Minulle on kerrottu että Jumala rakastaa minua, ja kuitenkin pimeyden ja kylmyden ja tyhjyden todellisuus on niin suuri, että ei mikään kosketa sieluani. Teinko virheen, kun antauduin sokeasti Pyhän Sydämen kutsulle?"

Omasta julkisesta esiintymisestään hän kirjoittaa viiltävästi hengelliselle isälleen: "Hymy on naamio tai viitta, joka peittää kaiken. Puhuin niin kuin sydämeni olisi täynnä rakkautta Jumalaa kohtaan, hellää, henkilökohtaista rakkautta. Jos olisit siellä, olisit sanonut "Mitä tehopyhyyttä"."

Itävaltalaissyntyinen, Intiassa työskentellyt jesuiittateologi Joseph Neuner auttoi Äiti Teresa hyväksyä "pimeyden". Hän antoi kolme neuvoa:

Ongelma ei ole ihmisen parannettavissa, joten siitä ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Tunne ei ole ainoa todiste Jumalan läsnäolosta, ja äiti Teresan kaipaus Jumalan puoleen oli merkki Hänen salatusta läsnäolostaan.

Neuner vakuutti, että Jumalan poisolon kokemus oli osa äiti Teresan kutsumuksen hengillista puolta.

Tuja Tihoinen (lähteet:"Time september 3/ 2007, Katolinen kirkko Suomessa.)

Minua hämmästytti, että kirjeet julkaistaan. Ajattelin itseni, kenenkaan ei voi luottaa.

Toisaalta, näemme, että epäilyksen kanssa voi elää.