Taistelen itseni kanssa koko ajan. Miten saan kielenì kehittyä? Äsken kirjoitin asiasta paljon, purskasin tunteita, mutta kirjoitus hävisi ilmaan. Tarkoittaako tämä sitä että tuskani on ihan turhaa?

Viimeiksi varmasti tullut lisää painetta koulutuksesta, jossa vaaditaan hyvää kielen taitoa. Olenko tehnyt väärin, että lätenyt siiheen? En tiedä, se tuntuu tosi mielenkiintoiselta, mutta joka paikassa kun aloitan puhua näen katseita, joissa on kysymys. Minä näen kysymyksen "Mistä hän on?". Ja haluaisin vastaa, että kysymystä ei enää olisi. Olen Venäjältä kotoisin. Olen vieras, muuta ymmärrän mitä te puhutte ja minulla on sanottava tästä asiasta.

Ja puhunkin, mutta samalla kärsin, että taas puhun epäselvästi. Ymmärtävätkö ihmisiä minua? Tuskaa. Sitä varmasti vaikea ymmärtää, mutta minä tunnen sen. Sama kieltä puhuvat eivät ymmärrä toisinsa, miten voin vaatia, että minua ymmärtäisi jokainen? Mahdottomuus.

 Mahdollsesti minulla on väärä asenne, mutta jotain on tehtävä, näin ei voi jatkua. Kaiken takana on varmasti huono itsetunto, jonka tarvitsee kohentaa. Millä keinoilla? 

Kuvittelenko minä liika itsestäni ja omasta persoonastani? Voi olla. Toivon, että selvitän asia itselleni ja löydän ratkasu ja oma paikkaa tässä yhteisössä.